Een maand vol bezoek uit Nederland :) - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Joëlle Schayik - WaarBenJij.nu Een maand vol bezoek uit Nederland :) - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Joëlle Schayik - WaarBenJij.nu

Een maand vol bezoek uit Nederland :)

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

11 December 2014 | Thailand, Phuket

Lieve Lezers,

Volgens mij zijn er al weer bijna 2 maanden voorbij sinds mijn laatste verhaal! De tijd is voorbij gevlogen en ik heb nog niet echt tijd gehad om een verhaal op papier te zetten. De afgelopen maand heb ik veel bezoek gehad uit Nederland!

Bezoek van mama:
Als eerste kwam mama mij opzoeken op 17 oktober. Eerst hebben wij twee nachten in het “resort”geslapen waar ik werk. Hier heb ik mama alles laten zien. Iedereen van het “housekeeping team” was onwijs nieuwsgierig naar mama en ze hebben mij allemaal geholpen om de kamer extra mooi te maken. Zo waren er in de kamers heel wat kunstwerken van handdoeken en bloemen. Ik had mama al zo'n 8 maanden niet gezien en ik was van tevoren onwijs nerveus om mijn eigen moeder te zien, eigenlijk best raar!
Vanaf het moment dat ik mama weer zag was alles weer helemaal normaal :). We hebben in Phuket een toeristisch dagje gedaan bij een 'Thaise boerderij'. We hebben gezien hoe rijst werd verbouwd, Thaise curry werd gemaakt, kokos wordt verwerkt en rubber wordt gemaakt van de bast van de rubberbomen. Op het einde van de dag hebben we nog een ritje gemaakt op een olifant. Mij leek het een slim idee om op de kleinste olifant te gaan want ik dacht dat het wel fijn was dat je dan niet zo hoog zat. Achteraf had ik hier heel veel spijt van want onze olifant was nogal onervaren en de enige die niet in de rij bleef lopen, constant scheten liet en steeds wat anders deed dan hij moest doen. Ik had al 2x eerder olifant gereden maar deze keer was veruit het spannends. Toen ik vorige maand hoorde dat twee olifanten hun eigen 'mahoet' (=verzorger) hadden vermoord en eentje er met 2 toeristen op de rug vandoor was gerend was ik ook wel erg blij dat wij het overleefd hadden. Maar wij waren ook naar een goed adres gegaan waar elke olifant zijn eigen verzorger heeft en dus goed voor de olifant zorgt.

Verder ben ik met mama nog 4 dagen naar Kuala Lumpur geweest waar ik een nieuw visum moest ophalen. Hier hebben we veel van de stad gezien, aapjes gevoerd, het vogelpark bezocht, verschillende bloementuinen bezocht, vuurvliegjes gezien vanaf een boot, lokaal gegeten met een dansuitvoering erbij, en vooral genoten van het samen zijn.

De laatste twee dagen dat mama er was, zijn we nog in een hotelletje bij mijn woonomgeving in de buurt geweest. Hier heb ik mam rondgereden op de scooter.

Inmiddels ben ik ook erg aan het wennen aan het thaise rijgedrag en heb ik zelfs met mama en twee koffers op de scooter gereden. De Thaise mensen gaan nog met veel meer op de scooter maar toch keken ze ervan op dat wij zo samen op de scooter reden. Het was een super week met mama die voorbij gevlogen is! Het doet me wel erg goed dat mama nu weet waar ik woon, werk en leef. Ik schrijf natuurlijk wel verhalen en ik maak foto's maar het is nog steeds moeilijk uit te leggen aan iemand die hier niet geweest is.

Bezoek van Opa en Oma:
Begin November kwamen opa en oma voor 2 weken op bezoek. Ik heb 2 weken met hen in het “resort” geslapen waar ik werk en tussendoor ook een paar dagen gewerkt heb. Het was echt fantastisch om Opa & Oma hier te zien. Ik hoefde twee weken niet te reizen van werk naar huis en kon elke avond samen met Opa en Oma eten.
Terwijl Opa en Oma er waren vierden men het 'Long Kratong' festival. Dit is het einde van het regenseizoen. Het recreatieteam had gevraagd of ik hen wilde helpen met de “miss Noppamat” contest die altijd word gehouden tijdens dit festival. Ze hadden me verteld dat ik alleen maar Thaise kleding aan moest. Een dag van tevoren vertelde ze me dat ik ook nog een optreden moest doen. Ik ben toen maar hard gaan studeren om een Thais liedje uit mijn hoofd te zingen. Ik werd die dag door 4 Thaise vrouwen aangekleed en helemaal opgemaakt. Voor het eerst zag ik er ook een beetje Thai uit!

Verder heb ik terwijl opa en oma hier waren, veel met hen op het strand kunnen wandelen en kunnen zwemmen. Verder hebben we een dagje in een taxi getoerd en heb ik opa en oma het eiland laten zien. Opa had op foto's gezien dat ik mama achterop de scooter had gehad en wilde dit ook graag doen! Ik ben daarom ook een keer met Opa een ritje gaan maken op de scooter en daarna ook nog even met oma.
's Avonds zijn we een keer naar de 'Phuket Fantasy' show geweest. Hier heb ik nog een baby tijger de fles mogen geven. Eigenlijk was ik niet meer van plan om nog in de buurt te komen van tijgers omdat 2 maanden terug een man is aangevallen door een tijger in 'Tiger Kingdom' en hieraan is overleden. Ik vond het daarom wel onwijs spannend maar gelukkig ging het helemaal goed :).

Ook ben ik samen met Opa en Oma nog een dagje met een boot op zee geweest. We gingen naar het beroemde 'James bond' eiland en we hebben een paar keer een stukje gekanood. Opa en ik gingen samen in een kano en de Thaise mannen vroegen zelfs of we op onze 'honeymoon' waren! Ze zijn hier zo gewend aan het beeld van oude mannen met jonge vrouwen. Ik heb er wel hard om kunnen lachen.
Toen Opa en Oma weer weg gingen voelde ik me wel even heel eenzaam en verdrietig omdat ik erg aan hun gezelschap gewend was geraakt. De volgende dag ben ik weer gaan werken en naar mijn eigen huis gegaan en toen voelde ik me meteen weer beter :). Het was in elk geval erg bijzonder bezoek! Verschillende gasten vroegen de week erna nog of 'mijn ouders' alweer naar huis waren.

Bezoek van Jose:
Een paar dagen nadat Opa en Oma weg waren kwam Jose langs. Zij is een meisje dat ik ken van de studenten zwemvereniging in Maastricht. Zij heeft eerst een maand in het Noorden van Thailand gewerkt als onderwijzeres en daarna is zij gaan backpakken. De laatste dagen bracht ze in Phuket door en heeft ze bij mij gelogeerd. Samen hebben we lekker Thais gegeten, aan het strand gelegen en zijn we uit geweest bij de “beachclub”. De nacht dat we uitgingen heb ik weer wat extra Thaise ervaring opgedaan en heb ik voor het eerst met 3 personen op een scooter gereden. Dit ging best prima dus de volgende keer zal ik oefenen met 4 ;).
Het was ook super leuk om weer iemand uit mijn vertrouwde studenten leventje te zien :).

Bezoek van Frans, Petra en Annemarelle:
Jose was nog maar net weg en toen kwamen Frans, Petra en Annemarelle vanuit Hong-Kong hier. Ik heb met hen 4 dagen vakantie gehad. Zij hebben ook in het “resort” geslapen waar ik werk en wij hebben veel tijd doorgebracht in de zee en aan het zwembad. Op zee hebben we veel watersporten gedaan zoals op een peddelbord staan, kanoën, zeilen en “bodyboarden”. Ook zijn we een dagje met een boot naar 'Similan Islands' geweest. We hebben tijdens deze tocht gesnorkeld, gezwommen en genoten van het mooie uitzicht. Voor het mooiste uitzicht moesten we wel een wat spannende route lopen op blote voeten omdat we op de boot onze slippers hadden moeten inleveren. We moesten door een soort bebossing en onder rotsen door maar de klim was het mooie uitzicht zeker waard!

Mijn 'normale' leven hier:
Buiten het bezoek om is mijn inmiddels normale leven hier ook doorgegaan. Marianne en ik zijn verhuisd naar een groter huis met een mooie grote keuken en huiskamers. Ook hebben we allebei een grote slaapkamer met beide een tweepersoons bed. Het voelt letterlijk alsof ik in een paleisje woon, zo luxe! Verder worden we nog steeds verwend door onze schoonmaakster die soms wel een beetje 'te' bezorgd is. Ze komt bijna elke dag langs en doet zelfs mijn was en als ik ergens wat heb laten slingeren krijg ik meteen op mijn donder (het is net een moeder). In elk geval bedoelt ze het allemaal goed!

Verder heb ik steeds meer een sociaal leventje opgebouwd en wat meer vaste vrienden die hier wonen en niet alleen maar op vakantie zijn. Joey is een oud student van onze school die eerst in Bangkok werkte en nu naar Phuket verhuisd is. Samen met hem ben ik naar een 'bitterballen borrel' geweest van het Nederlandse consulaat waar alleen maar Nederlanders waren. Ik was veruit de jongste maar heb me prima vermaakt en heerlijke Nederlandse broodjes met kaas, bitterballen en frikadellen gegeten :). Hier heb ik ook Eric leren kennen die nu ook in Phuket woont. Zijn moeder is Thai en zijn vader werkt voor het consulaat hier en hij is gewoon opgegroeid in Nederland.

Op werk heb ik het ook nog erg naar mijn zin. Ik ben met een aantal collega's echt heel close geworden. Van een collega van het housekeeping team was helaas de moeder overleden en zijn we met het hele housekeeping team naar een ceremonie geweest. In het boeddhisme wordt er dan bij mensen thuis een tempel gebouwd bij de kist en komen tot aan de avond van een soort van 'begrafenis' ,elke avond een aantal monniken een ceremonie doen. Verder leek het eigenlijk net alsof ik naar een restaurant ging toen ik daar 's avonds heen ging want heel de familie was in zwarte en witte kleding eten aan het serveren. Ik was de enige 'Farrang' (=blanke buitenlandse) tussen misschien wel 60 gasten. Het was een bijzondere beleving.

Verder heb ik laatst ook een hele enge ervaring gehad op werk. Ik liep namelijk naar een van de gebouwen, toen er plotseling een 'cobra' voor mijn neus lag. Ik heb een enorme fobie voor slangen en was zo blij er nog geen gezien te hebben maar het moest er toch een keer van komen. Ik ben heel zachtjes weg geslopen en toen ik ver genoeg was, ben ik met mijn hart bonkend in mijn keel naar de front office gerend die de “security” heeft ingeschakeld. Helaas konden ze de slang niet vinden. Inmiddels zijn er netten om de gebouwen heen gebouwd en wordt er waarschijnlijk nog gif gestrooid. De Thaise mensen hebben wel veel bijgeloven want de slang zou niet gedood mogen worden omdat hij bij de 'spirit houses' leeft en dus een 'geest' in zich zou hebben. Degene die hem zou vermoorden zou binnen 7 dagen komen te overlijden. Het leukere bijgeloof is dat degene die de slang ziet geluk krijgt in de liefde. Dit zal ik dus nog wel merken of dit zo is ;).

Ik zou verder nog heel veel andere leuke kleine grappige gebeurtenissen kunnen vertellen maar ik zal jullie het leeswerk besparen. Dan heb ik in elk geval ook nog wat verhaaltjes over om te vertelen als ik terug ben :).

Veel liefs en tot snel allemaal!

Een happy Joelle :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Actief sinds 21 Jan. 2012
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 46602

Voorgaande reizen:

14 Februari 2014 - 14 Februari 2014

Thailand!

02 Februari 2012 - 28 Juli 2012

Stage in Dulles

Landen bezocht: